Sarake-palveluiden käyttöehdot
1. Soveltaminen
Näitä sopimusehtoja sovelletaan kaikkiin Asiakkaan ja Käyttäjän toimiin OmaSarake -verkkopalvelussa.
Nämä ehdot soveltuvat kaikkiin Käyttäjän toimiin Palvelussa riippumatta siitä, millä päätelaitteella tämä käyttää Palvelua. Käyttäjä saa käyttää Palvelua ainoastaan kulloinkin voimassa olevien ehtojen ja soveltuvan lainsäädännön sekä hyvän tavan mukaisesti.
2. Määritelmät
Asiakkaalla tarkoitetaan näissä ehdoissa oikeushenkilöä (yhteisö tai yritys), joka toimii OmaSarake–verkkopalvelun loppukäyttäjänä, mukaan lukien luonnolliset henkilöt, jotka hankkivat Palvelun pääasiallisesti muuhun kuin henkilökohtaiseen käyttöönsä.
Käyttäjällä tarkoitetaan luonnollista henkilöä, joka käyttää Sopimuksen kohteena olevaa Palvelua, joko Asiakkaana tai muuten.
Lainsäädännöllä tarkoitetaan sellaisia kulloinkin voimassa olevia lakeja, asetuksia, viranomaisen antamia määräyksiä tai päätöksiä sekä muita oikeusohjeita, jotka voidaan katsoa pakottaviksi.
Palvelu tarkoittaa sopimuksen kohteena olevaaOmaSarake-verkkopalvelua.
Palvelusopimus ja Sopimus on Asiakkaan ja Palveluntarjoajan välille tehty sopimus OmaSarake-verkkopalvelun käytöstä.
Palveluntarjoaja tarkoittaa Sarake Oy:tä.
Sopijapuoli tarkoittaa Asiakasta tai Palveluntarjoajaa erikseen ja yksilöimättä.
Sopijapuolet tarkoittaa Asiakasta ja Palveluntarjoajaa yhdessä.
Tili on Asiakkaan perustama tai Palveluntarjoajan Asiakkaalle perustama Palvelun käyttöön oikeuttava tunniste, johon liittyy yksi tai useampia Asiakkaan käyttäjätunnuksia.
3. Sopimuksen tekeminen
Nämä sopimusehdot muodostavat Asiakkaan ja Palveluntarjoajan välille Sopimuksen, joka koskee Palvelun käyttöä. Saadakseen Palvelun käyttöönsä, Asiakkaan tulee hyväksyä nämä sopimusehdot ja noudattaa niitä. Aktivoimalla Tilin Asiakas/Käyttäjä sitoutuu noudattamaan näitä ehtoja. Palveluntarjoaja ei tallenna kopiota tästä Sopimuksesta.
Sopimuksen katsotaan syntyneen, kun jokin seuraavista tilanteista toteutuu a) Asiakas on tilauksensa yhteydessä hyväksynyt sopimusehdot ja aloittanut Palvelun käytön, b) Palveluntarjoaja on toimittanut tilausvahvistuksen tai c) Sopijapuolet ovat allekirjoittaneet Sopimuksen.
4. Palvelun yleiskuvaus
Sarake Oy:n tarjoama OmaSarake on sähköisen asioinnin palvelu. Palvelun avulla Asiakas voi ostaa ja hallita Sarake Oy:n tarjoamien internet-palvelujen käyttöoikeuksia (lisenssit) ja asetuksia sekä lisensseihin liittyviä käyttäjätunnuksia.
5. Palvelun toimittaminen
Asiakkaan tilatessa Palvelun sähköistä asiointikanavaa pitkin, on Palvelu hänen käytössään viipymättä.
Palveluntarjoajan täytyy aloittaa Palvelun toimittaminen sovittuna toimituspäivänä tai sovitun ajan kuluessa. Jos toimitusaikaa tai –päivää ei ole sovittu erikseen (muut kuin tilaukset sähköisen asiointikanavan kautta), Palveluntarjoaja toimittaa Palvelun kohtuullisen ajan kuluessa tilausvahvistuksesta tai Sopimuksen allekirjoituksesta. Palvelu katsotaan toimitetuksi, kun se on Asiakkaan käytettävissä ja Asiakkaalle on ilmoitettu Palvelun aktivoimisesta.
Asiakas hankkii ja ottaa käyttöönsä laitteet ja tietoliikenneyhteydet, joiden avulla Palvelua käytetään. Mainittujen laitteiden tai tietoliikenneyhteyksien puuttuminen tai toimimattomuus ei tarkoita, etteikö Palveluntarjoaja olisi toimittanut Palvelua sovitulla tavalla.
Asiakkaan on välittömästi Palvelun toimituksen jälkeen tarkistettava Palvelun ja siihen liitettyjen käyttöoikeuksien toimivuus sekä ilmoitettava Palveluntarjoajalle mahdollisista havainnoistaan viipymättä.
6. Palvelun tarjoaminen, huolto ja ylläpito
6.1. Palveluntarjoajan velvollisuudet ja oikeudet
Palveluntarjoaja pyrkii tarjoamaan Asiakkailleen niin laajan ja häiriöttömän Palvelun kuin mahdollista. Palvelu on lähtökohtaisesti käytettävissä ympäri vuorokauden. Palveluntarjoaja ei kuitenkaan takaa, että Palvelu toimisi aina virheettömästi ja keskeytyksittä eikä ole velvollinen korvaamaan Asiakkaalle Palvelun käytön keskeytymisestä mahdollisesti aiheutuneita kuluja, menetyksiä tai vahinkoja.
Palveluntarjoaja ei vastaa siitä, että Asiakas ei voi käyttää Palvelua Palveluntarjoajasta riippumattomista syistä (esimerkiksi ylikuormitus, verkko- tai muut tietoliikenneviat tai käyttäjän tekemä väärinkäytös tai puutteet käyttäjän laitteistossa). Palveluntarjoajalla on oikeus ottaa Palvelu tai sen osa tilapäisesti pois käytöstä esimerkiksi huollon, laitteistoasennuksen, järjestelmän liiallisen kuormituksen tai muun välttämättömän syyn vuoksi.
Palvelu ei välttämättä ole saatavilla kaikissa maissa ja se voi olla saatavina vain tietyillä kielillä. Palvelu, sen toiminta tai jotkut ominaisuudet voivat olla riippuvaisia käytettävien laitteiden yhteensopivuudesta, verkkoyhteyksistä tai muista palvelujen toimintaan vaikuttavista teknisistä seikoista.
Palveluntarjoaja ei vastaa mistään suorista, epäsuorista, välittömistä tai välillisistä, taikka vahingonkorvausvelvollisuuteen perustuvista vahingoista eikä erityisvahingoista. Kaikissa tapauksissa Palveluntarjoajan vastuu rajoittuu aina korkeintaan pakottavan lainsäädännön mukaiseen vastuuseen.
Palveluntarjoaja ei vastaa Asiakkaan Palvelussa käyttämien, Palveluun tallentamien tai Palvelussa käsiteltyjen tietojen oikeellisuudesta, lainmukaisuudesta, muuttumattomuudesta, säilyttämisestä tai muista kyseisiin tietoihin olennaisesti liittyvistä seikoista. Palvelun käyttäjä sitoutuu käyttämään Palvelua kulloinkin voimassa olevien lakien, asetusten ja hyvien tapojen mukaisesti. Käyttäjä vastaa, että hänen Palvelussa käyttämien, Palveluun tallentamien tai Palvelussa käsittelemät tiedot eivät riko voimassa olevia lakeja tai säädöksiä, taikka loukkaa kolmannen tahon immateriaali- tai tekijänoikeutta. Asiakkaalla ei ole oikeutta esittää Palveluntarjoajalle vaatimuksia, jotka liittyvät Palvelussa käytettyihin, Palveluun tallennettuihin tai Palvelussa käsiteltyihin tietoihin. Asiakas sitoutuu täysimääräisesti vastaamaan kolmansien osapuolien Palveluntarjoajaa kohtaan esittämiin vaatimuksiin, jotka johtuvat Käyttäjän Palvelussa käyttämiin, Palveluun tallentamiin tai Palvelussa käsittelemiin tietoihin. Palveluntarjoajalla on oikeus poistaa Palvelusta Käyttäjän sinne tallentamat tiedot, mikäli ne rikkovat tai niiden on syytä olettaa rikkovan näitä sopimusehtoja, voimassa olevia lakeja tai säädöksiä, taikka loukkaavan kolmannen tahon immateriaali- tai tekijänoikeutta. Palveluntarjoaja pyrkii ennen tietojen poistamista ilmoittamaan asiasta Asiakkaalle sähköpostin tai Palvelun välityksellä, siten kuin tämä on kohtuudella mahdollista.
6.2. Muutokset palveluun
Palveluntarjoaja tarjoaa Palvelun sellaisena kuin se kulloinkin on ja Käyttäjä käyttää Palvelua omalla vastuullaan. Käyttäjä ymmärtää, että Palvelun sisältö ja toiminnot voivat muuttua koska tahansa ilman etukäteisvaroitusta. Palveluntarjoajalla on oikeus oman toimintansa ja alan kehitys huomioiden muuttaa Palvelun teknistä toteutusta. Sen lisäksi Palveluntarjoaja varaa oikeuden ilman erillistä ilmoitusta koska tahansa muuttaa Palvelua sekä lisätä siihen toimintoja. Palveluntarjoajalla on oikeus lopettaa Palvelun tai siihen kuuluvan ominaisuuden tuottaminen, jos siihen löytyy perusteltu syy ja Asiakkaalle toimitettavan Palvelun taso kokonaisuutena ei olennaisesti muutu.
Käyttäjän kannalta olennaisista muutoksista tai katkoksista pyritään mahdollisuuksien mukaan tiedottamaan etukäteen.
6.3. Virhetilanteet
Palveluntarjoaja vastaanottaa ilmoituksia mahdollista vika- tai virhetilanteista ympäri vuorokauden osoitteeseen support@sarake.fi. Ilman erillistä sopimusta, Palveluntarjoaja aloittaa vastuisiinsa kuuluvan selvitys-/korjaustyön 3 työpäivän kuluessa ilmoituksen vastaanottamisesta.
Palveluntarjoaja ei ole velvollinen korjaamaan sellaisia vikoja ja virheitä, jotka johtuvat Asiakkaan, muun Käyttäjän tai kolmannen osapuolen vastattavasta syystä (esimerkiksi huolimattomuudesta, Palvelun virheellisestä tai ohjeiden vastaisesta käytöstä).
Virheet katsotaan hyväksytysti korjatuiksi, kun a) Asiakas toteaa Palvelun toimivaksi tai b) 2 vuorokauden kuluessa siitä, kun Palveluntarjoaja on ilmoittanut virheet korjatuiksi.
6.4. Palvelun keskeyttäminen
Jos Käyttäjä käyttää Palvelua näiden tai muiden Palvelussa esitettyjen ehtojen, lain tai hyvän tavan vastaisiin toimiin, on Palveluntarjoajalla oikeus estää Käyttäjän pääsy Palveluun ja kieltää Palvelun käyttö jatkossa.
Palveluntarjoajalla on oikeus irtisanoa Palvelusopimus lopetettua Palvelua koskien ilmoittamalla tästä Asiakkaalle kirjallisesti vähintään kuusi (6) kuukautta ennen Palvelun päättämistä.
6.5. Tuki
Palveluntarjoaja tarjoaa Asiakkaille käyttäjätukea sekä teknistä tukea voimassa olevan Palvelusopimuksen puitteissa.
Palveluntarjoaja vastaanottaa ilmoituksia mahdollista vika- tai virhetilanteista ympäri vuorokauden osoitteesta support@sarake.fi.
7. Palvelun käyttämistä koskevat oikeudet ja rajoitukset
Palveluntarjoaja myöntää yrityskäyttäjäksi rekisteröityneelle Käyttäjälle näissä ehdoissa määritellyn rajoitetun, peruutettavissa olevan, ei-yksinomaisen oikeuden käyttää Palvelua ja sen sisältöä ainoastaan näiden ehtojen ja Palvelussa mahdollisesti erikseen annettavien ehtojen ja ohjeiden mukaisesti.
Asiakkaalla ja Asiakkaan lukuun toimivilla kolmansilla osapuolilla on oikeus käyttää Palvelua Palvelusopimuksen voimassaolon ajan Asiakkaan liiketoiminnassa.
Asiakkaalla ei ole oikeutta muokata tai jäljentää Palvelua tai sen sisältöä taikka niiden osaa. Asiakkaalla ei myöskään ole oikeutta sellaisenaan tai muokattuna jakaa, levittää, välittää, esittää julkisesti tai muulla tavoin saattaa Palvelua tai sen osia yleisön saataviin, ellei siihen ole nimenomaisesti annettu lupaa.
Käyttäjän on huolehdittava käyttäjätunnuksensa ja salasanansa huolellisesta säilyttämisestä ja salassapidosta. Käyttäjä on vastuussa kaikesta kyseisellä tunnuksella tapahtuneesta käytöstä. Jos Käyttäjä havaitsee tai epäilee hänen käyttäjätunnuksensa ja salasanansa paljastuneen, tai että niitä käytetään väärin, Käyttäjän tulee välittömästi olla yhteydessä Palveluntarjoajan tukeen. Palveluntarjoajalla on oikeus sulkea tai jäädyttää Käyttäjän tunnus.
Jos Käyttäjä käyttää Palvelua näiden tai muiden Palvelussa esitettyjen ehtojen, lain tai hyvän tavan vastaisiin toimiin, on Palveluntarjoajalla oikeus estää Käyttäjän pääsy Palveluun ja kieltää Palvelun käyttö jatkossa.
8. Tietosuoja ja rekisteriseloste
Asiakkaan rekisteröityessä Palvelun yrityskäyttäjäksi, tallennetaan hänen henkilö- ja yhteystietonsa OmaSarake -verkkopalvelun käyttäjärekisteriin yhdessä yrityksen tietojen kanssa. Käyttämällä Palvelua Käyttäjä hyväksyy, että Palveluntarjoaja voi käyttää tallennettuja tietoja rekisteriselosteessa kuvattujen käytäntöjen mukaisesti.
Rekisteröidyllä on oikeus tarkistaa häntä koskevat rekisteriin tallennetut tiedot. Käyttäjä on oikeutettu esittämään käyttäjätietoja koskevan muutospyynnön, jos rekisteröidyissä tiedoissa on virheitä.
Lue EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR, EU 2016/679) mukainen rekisteriseloste ja siihen liittyvä tietosuojalauseke kokonaisuudessaan täältä.
9. Immateriaalioikeudet
Palvelu ja sen sisältö ovat Palveluntarjoajan omaisuutta, joka on suojattu tekijänoikeuslaeilla ja kansainvälisillä tekijänoikeussopimuksilla sekä muulla immateriaalioikeuslainsäädännöllä ja -rekisteröinneillä. Kaikki Palveluun ja sen sisältöön liittyvät immateriaalioikeudet, kuten tekijänoikeudet, rekisteröidyt ja rekisteröimättömät tavaramerkki- ja mallioikeudet, domain-nimet, patentit, tietokantaoikeudet sekä liikesalaisuudet kuuluvat Palveluntarjoajalle. Palveluntarjoaja ei myönnä Asiakkaalle mitään suoria tai epäsuoria oikeuksia mihinkään immateriaalioikeuksiin.
Asiakkaan aineiston omistusoikeus ja immateriaalioikeudet kuuluvat Asiakkaalle tai kolmannelle osapuolelle. Asiakkaan aineiston siirtäminen Palveluun ei luovuta aineiston luku-, omistus-, käyttö- tai immateriaalioikeuksia Palveluntarjoajalle. Mikäli Palveluntarjoaja saa Asiakkaan valtuuttamana käyttöönsä Asiakkaan aineistoa, sovitaan kulloisestakin käyttötarkoituksesta ja käyttövaltuudesta erikseen. Palveluntarjoajalla on oikeus käyttää Asiakkaan ainestoa vain käyttövaltuuksiensa mukaiseen tarkoitukseen. Asiakkaan aineiston käyttökielto käsittää aineiston luku-, viittaus-, jakelu-, kirjoitus- ja kopiointioikeuden sekä niihin rinnastettavat toimenpiteet, joiden avulla Palveluntarjoaja tai kolmas osapuoli saa ainestoa oikeudetta käyttöönsä, pois lukien tämän sopimuksen mukaiseen Palvelun toimittamiseen ja tukipalveluihin liittyvät toimenpiteet, jotka eivät ole omiaan saattamaan Asiakkaan aineiston asiasisältöä Palveluntarjoajan tietoon.
Asiakas vastaa aineistosta ja siitä, ettei Asiakkaan aineisto loukkaa kolmannen osapuolen oikeuksia tai kulloinkin voimassa olevaa lainsäädäntöä.
10. Palvelun ehtojen muuttaminen
Palveluntarjoaja pidättää oikeuden muuttaa näitä ehtoja harkintansa mukaan ilmoittamalla siitä sekä sopimusehtojen muuttamisen perusteesta Asiakkaalle kirjallisesti (sähköpostitse tai Palvelun välityksellä) vähintään kuukautta ennen muutoksen voimaantuloa (seuraavan sopimus-/laskutuskauden alkua). Palvelun käyttämistä muutoksen voimaantulon jälkeen pidetään ilmoituksena siitä, että Asiakas hyväksyy ehtoihin tehdyt muutokset.
11. Hinnat ja maksuehdot
Palveluntarjoaja veloittaa Asiakkaalta palvelusta kulloinkin voimassaolevan hinnaston mukaisesti. Hinnasto on Asiakkaan saatavilla Palveluntarjoajan verkkosivuilla. Palveluntarjoaja pidättää oikeuden muuttaa palveluidensa hintoja. Hinnat on esitetty euroissa ilman arvonlisäveroa ja laskutusvaluutta on euro.
Hintoihin lisätään kulloinkin voimassa oleva arvonlisävero. Jos arvonlisäveron tai viranomaisen määräämään muun julkisen maksun suuruus tai peruste muuttuu lainsäädännön muuttumisen takia, palveluiden hintoja muutetaan vastaavasti.
Ellei erikseen muuta sovita, Palvelussa tilattujen lisenssien käytöstä veloitetaan etukäteen Asiakkaan valitsemaan lisenssimäärään perustuen. Lisäksi Asiakas voi tilata uusia käyttöoikeuksia (lisenssejä) Palvelussa vapaasti sekä päivittää halutessa käyttöoikeuden haltijan (Käyttäjän) tietoja myös kesken sopimuskauden.
11.1. Maksutavat
Palveluntarjoaja käyttää kolmannen tahon järjestämää maksupalvelua Asiakkaalta veloitettavien maksujen toteuttamiseksi. Palveluntarjoaja ei käsittele, vastaanota eikä tallenna maksamiseen käytettyjen maksuvälineiden tietoja OmaSarake-palvelussa.
Maksupalvelusta vastaa Verifone Finland Oy (FI0943819-9). Maksutapahtumat toteutetaan Verifone Finland Oy:n maksuympäristössä. Yleisimpien verkkopankki-, kortti- ja muiden maksujen vastaanottajana tiliotteella sekä mahdollisilla korttilaskuilla näkyy Verifone Finland Oy, joka välittää maksut Palveluntarjoajalle. Muiden maksutapojen osalta Verifone Finland Oy toimii maksutapahtumatietojen välittäjänä, jolloin maksun vastaanottajana näkyy Sarake Oy.
Maksamiseen liittyvistä kysymyksistä vastaa Verifone:
Verifone Finland Oy
Vantaankoskentie 14
01670 Vantaa
Asiakaspalvelu: 020 753 5192
kuluttaja@verifone.fi
12. Sopimuksen voimassaolo ja päättäminen
Sopimus on voimassa toistaiseksi niin kauan kuin Asiakkaalla on OmaSarake-verkkopalvelussa voimassa oleva Tili.
Asiakas voi oma-aloitteisesti poistaa Tilin Palvelussa, jolloin Palvelusopimus päättyy ja kaikkien Asiakkaalle myönnettyjen, poistohetkellä voimassa olevien lisenssien voimassaoloaika päättyy.
Palveluntarjoajalla on oikeus poistaa Palvelusta Asiakkaan Tili, jos a) Tiliin ei liity yhtään voimassa olevaa lisenssiä, b) Tiliin ei ole liittynyt aktiivisia lisenssejä poistohetkeä edeltävinä kahtenatoista (12) kuukautena ja c) Tiliin ei liity lisenssejä, joiden automaattinen uusiutuminen erääntyy tulevaisuudessa; tai d) Asiakkaan pyynnöstä. Asiakkaan Tilin poisto ei vaikuta Palvelussa oleviin, Tiliin liittyviin käyttäjätunnuksiin.
Sopijapuolella on oikeus irtisanoa Sopimus päättymään välittömästi, jos toinen sopijapuoli on asetettu konkurssiin, selvitystilaan tai on muuten ilmeisen kyvytön täyttämään sopimusvelvoitteitaan tai olennaisesti rikkoo sopimuksen ehtoja, eikä korjaa menettelyään kohtuullisen ajan (korkeintaan 30 päivää) sisällä saatuaan siitä kirjallisen tiedon.
Palveluntarjoajan irtisanoessa Sopimuksen päättymään välittömästi Asiakkaalla ei ole oikeutta saada hyvitystä voimassaolevien lisenssien jäljellä olevasta ajasta.
Lisäksi Palveluntarjoajalla on oikeus välittömästi estää Käyttäjän pääsy Palveluun ja irtisanoa Palvelusopimus, mikäli Käyttäjä rikkoo näitä yleisiä käyttöehtoja. Palvelusopimuksen rikkominen saattaa myös johtaa Asiakkaan vahingonkorvausvelvollisuuteen.
Asiakas vastaa ja huolehtii siitä, että kopioi Palvelusta kaikki sinne tallentamansa tiedot tarvitsemassaan laajuudessa ennen sopimuskauden päättymistä. Sopimuskauden päätyttyä Palveluntarjoajalla on oikeus poistaa järjestelmistä Asiakkaan sinne tallentamat tiedot, eikä Palveluntarjoajalla ole velvollisuutta palauttaa niitä takaisin.
Palveluntarjoaja ei myönnä OmaSarake-verkkopalvelussa myydyille Palveluille peruuttamisoikeutta. Palvelun toimittaminen aloitetaan sähköisesti välittömästi tilauksen tekemisestä, eikä Asiakkaalla ole tällöin peruuttamisoikeutta OmaSarake-verkkopalvelussa tilaamistaan palveluista.
13. Ylivoimainen este
Kumpikaan sopijapuoli ei vastaa viivästyksestä tai vahingosta, joka on aiheutunut a) syystä, joka sopijapuolen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella, b) jota sopijapuolen ei kohtuudella voida sopimuksentekohetkellä edellyttää ottaneen huomioon tai c) jonka seurauksia sopijapuoli ei olisi kohtuullisella työllä välttää. Ylivoimaisena esteenä (force majeure) pidetään esimerkiksi a) uutta viranomaismääräystä tai lainsäädäntöä, joka velvoittaa sopijapuolta, b) ulkopuolisen aiheuttamaa vahinkoa, c) luonnonilmiöstä johtuvaa vahinkoa tai d) muuten epätavallista ja ennalta arvaamatonta sopijapuolesta riippumatonta tilannetta (esim. sota, työtaistelu, boikotti).
Palveluntarjoajan alihankkijasta johtuva Palvelun estyminen tulkitaan olevan Palveluntarjoajalle ylivoimainen este, jos alihankkijan toimittamaa Palvelun tarjoamiseen vaadittavaa osaa ei voida ilman kohtuuttomia kustannuksia, lisätyötä tai ajanhukkaa toteuttaa muuten tai hankkia muualta.
Ylivoimaisesta esteestä ja sen lakkaamisesta on viipymättä ilmoitettava toiselle sopijapuolelle. Jos ylivoimainen este estää Palvelun toimittamisen yli kolmen (3) kuukauden ajan, on kummallakin osapuolella oikeus purkaa Sopimus ilman kummankaan osapuolen vahingonkorvausvelvollisuutta. Palveluntarjoaja ei miltään osin hyvitä ylivoimaisesta esteestä johtuvaa, Palvelun käyttöä estävää ajanjaksoa Asiakkaalle, esimerkiksi jatkamalla lisenssien voimassaoloaikaa Palvelun käytön estänyttä ajanjaksoa vastaavalla ajalla.
14. Soveltuva lainsäädäntö ja erimielisyydet
Tähän sopimukseen sovelletaan Suomen lakia sen lainvalintasäännöksiä lukuun ottamatta. Sopimuksesta aiheutuvat riidat pyritään ratkaisemaan ensisijaisesti neuvotteluteitse, toissijaisesti riidat ratkaistaan lopullisesti alioikeudessa. Alioikeuskäsittelyn paikka on Helsingin käräjäoikeus ja kieli suomi.
15. Yhteystiedot
Palvelun tuottaa Sarake Oy (yritystunnus FI2736285-3, kotipaikka Suomi), jonka osoite on Hiomotie 6 B, 00380 Helsinki. Tuen yhteystiedot: support@sarake.fi Muut kysymykset info@sarake.fi tai osoitteeseen Sarake Oy, Hiomotie 6 B, 00380 Helsinki.
Nämä palvelusopimusehdot ovat saatavilla vain suomeksi.
Sopimusehdot päivitettiin viimeksi 19.01.2024.
1. Soveltaminen
Näitä yrityskäyttäjän sopimusehtoja sovelletaan kaikkiin Asiakkaan ja Käyttäjän toimiin Sarake Sign -allekirjoituspalvelussa.
Nämä ehdot soveltuvat kaikkiin Käyttäjän toimiin Palvelussa riippumatta siitä, millä päätelaitteella tämä käyttää Palvelua. Käyttäjä saa käyttää Palvelua ainoastaan kulloinkin voimassa olevien ehtojen ja soveltuvan lainsäädännön sekä hyvän tavan mukaisesti.
2. Määritelmät
Asiakkaalla tarkoitetaan näissä ehdoissa oikeushenkilöä (yhteisö tai yritys), joka hankkii Sarake Sign -palvelun loppukäyttäjänä, mukaan lukien luonnolliset henkilöt, jotka hankkivat Palvelun pääasiallisesti muuhun kuin henkilökohtaiseen käyttöönsä.
Asiakkaan aineisto tarkoittaa a) Asiakkaan toimesta Palveluun siirrettyä tai tallennettua tietoa, b) muutoin Asiakkaan lukuun Palveluun siirrettyä tietoa, c) Asiakkaan lukuun Palvelua varten Palveluntarjoajalle luovutettua tai käyttöön asetettua tietoa tai aineistoa tai d) muuta sopijapuolten Asiakkaan aineistoksi määrittelemää tietoa tai aineistoa.
Käyttäjällä tarkoitetaan luonnollista henkilöä, joka käyttää Sopimuksen kohteena olevaa Palvelua joko Asiakkaana tai muuten.
Lainsäädännöllä tarkoitetaan sellaisia kulloinkin voimassa olevia lakeja, asetuksia, viranomaisen antamia määräyksiä tai päätöksiä sekä muita oikeusohjeita, jotka voidaan katsoa pakottaviksi.
Palvelu tarkoittaa Sopimuksen kohteena olevaa Sarake Sign –allekirjoituspalvelua.
Palvelusopimus ja Sopimus on Asiakkaan ja Palveluntarjoajan välille tehty sopimus Sarake Sign –palvelun käytöstä.
Palveluntarjoaja tarkoittaa Sarake Oy:tä.
Sopijapuoli tarkoittaa Asiakasta tai Palveluntarjoajaa erikseen ja yksilöimättä.
Sopijapuolet tarkoittaa Asiakasta ja Palveluntarjoajaa yhdessä.
Tili on Asiakkaan perustama tai Palveluntarjoajan Asiakkaalle perustama Palvelun käyttöön oikeuttava tunniste, johon liittyy yksi tai useampia Asiakkaan käyttäjätunnuksia.
3. Sopimuksen tekeminen
Nämä sopimusehdot muodostavat Asiakkaan ja Palveluntarjoajan välille Sopimuksen, joka koskee Palvelun käyttöä. Saadakseen Palvelun käyttöönsä, Asiakkaan tulee hyväksyä nämä sopimusehdot ja noudattaa niitä. Aktivoimalla Tilin Asiakas/Käyttäjä sitoutuu noudattamaan näitä ehtoja. Palveluntarjoaja ei tallenna kopiota tästä Sopimuksesta.
Sopimuksen katsotaan syntyneen, kun jokin seuraavista tilanteista toteutuu a) Asiakas on tilauksensa yhteydessä hyväksynyt sopimusehdot ja aloittanut Palvelun käytön, b) Palveluntarjoaja on toimittanut tilausvahvistuksen tai c) Sopijapuolet ovat allekirjoittaneet Sopimuksen.
4. Palvelun yleiskuvaus
Sarake Oy:n tarjoama Sarake Sign on sähköisen allekirjoittamisen palvelu. Palvelun avulla voidaan sähköisesti allekirjoittaa dokumentteja sekä lähettää niitä muille katselmoitavaksi ja allekirjoitettavaksi.
5. Palvelun toimittaminen
Asiakkaan tilatessa Palvelun sähköistä asiointikanavaa pitkin, on Palvelu hänen käytössään viipymättä.
Palveluntarjoajan täytyy aloittaa Palvelun toimittaminen sovittuna toimituspäivänä tai sovitun ajan kuluessa. Jos toimitusaikaa tai –päivää ei ole sovittu erikseen (muut kuin tilaukset sähköisen asiointikanavan kautta), Palveluntarjoaja toimittaa Palvelun kohtuullisen ajan kuluessa tilausvahvistuksesta tai Sopimuksen allekirjoituksesta. Palvelu katsotaan toimitetuksi, kun se on Asiakkaan käytettävissä ja Asiakkaalle on ilmoitettu Palvelun aktivoimisesta.
Asiakas hankkii ja ottaa käyttöönsä laitteet ja tietoliikenneyhteydet, joiden avulla Palvelua käytetään. Mainittujen laitteiden tai tietoliikenneyhteyksien puuttuminen tai toimimattomuus ei tarkoita, etteikö Palveluntarjoaja olisi toimittanut Palvelua sovitulla tavalla.
Asiakkaan on välittömästi Palvelun toimituksen jälkeen tarkistettava Palvelun ja siihen liitettyjen käyttöoikeuksien toimivuus sekä ilmoitettava Palveluntarjoajalle mahdollisista havainnoistaan viipymättä.
6. Palvelun tarjoaminen, huolto ja ylläpito
6.1. Palveluntarjoajan velvollisuudet ja oikeudet
Palveluntarjoaja pyrkii tarjoamaan Asiakkailleen niin laajan ja häiriöttömän Palvelun kuin mahdollista. Palvelu on lähtökohtaisesti käytettävissä ympäri vuorokauden. Palveluntarjoaja ei kuitenkaan takaa, että Palvelu toimisi aina virheettömästi ja keskeytyksittä eikä ole velvollinen korvaamaan Asiakkaalle Palvelun käytön keskeytymisestä mahdollisesti aiheutuneita kuluja, menetyksiä tai vahinkoja.
Palveluntarjoaja ei vastaa siitä, että Asiakas ei voi käyttää Palvelua Palveluntarjoajasta riippumattomista syistä (esimerkiksi ylikuormitus, verkko- tai muut tietoliikenneviat tai käyttäjän tekemä väärinkäytös tai puutteet käyttäjän laitteistossa). Palveluntarjoajalla on oikeus ottaa Palvelu tai sen osa tilapäisesti pois käytöstä esimerkiksi huollon, laitteistoasennuksen, järjestelmän liiallisen kuormituksen tai muun välttämättömän syyn vuoksi.
Palvelu ei välttämättä ole saatavilla kaikissa maissa ja se voi olla saatavina vain tietyillä kielillä. Palvelu, sen toiminta tai jotkut ominaisuudet voivat olla riippuvaisia käytettävien laitteiden yhteensopivuudesta, verkkoyhteyksistä tai muista palvelujen toimintaan vaikuttavista teknisistä seikoista.
Palveluntarjoaja ei vastaa mistään suorista, epäsuorista, välittömistä tai välillisistä, taikka vahingonkorvausvelvollisuuteen perustuvista vahingoista eikä erityisvahingoista. Kaikissa tapauksissa Palveluntarjoajan vastuu rajoittuu aina korkeintaan pakottavan lainsäädännön mukaiseen vastuuseen.
Palveluntarjoaja ei vastaa Asiakkaan Palvelussa käyttämien, Palveluun tallentamien tai Palvelussa käsiteltyjen tietojen oikeellisuudesta, lainmukaisuudesta, muuttumattomuudesta, säilyttämisestä tai muista kyseisiin tietoihin olennaisesti liittyvistä seikoista. Palvelun käyttäjä sitoutuu käyttämään Palvelua kulloinkin voimassa olevien lakien, asetusten ja hyvien tapojen mukaisesti. Käyttäjä vastaa, että hänen Palvelussa käyttämien, Palveluun tallentamien tai Palvelussa käsittelemät tiedot eivät riko voimassa olevia lakeja tai säädöksiä, taikka loukkaa kolmannen tahon immateriaali- tai tekijänoikeutta. Asiakkaalla ei ole oikeutta esittää Palveluntarjoajalle vaatimuksia, jotka liittyvät Palvelussa käytettyihin, Palveluun tallennettuihin tai Palvelussa käsiteltyihin tietoihin. Asiakas sitoutuu täysimääräisesti vastaamaan kolmansien osapuolien Palveluntarjoajaa kohtaan esittämiin vaatimuksiin, jotka johtuvat Käyttäjän Palvelussa käyttämiin, Palveluun tallentamiin tai Palvelussa käsittelemiin tietoihin. Palveluntarjoajalla on oikeus poistaa Palvelusta Käyttäjän sinne tallentamat tiedot, mikäli ne rikkovat tai niiden on syytä olettaa rikkovan näitä sopimusehtoja, voimassa olevia lakeja tai säädöksiä, taikka loukkaavan kolmannen tahon immateriaali- tai tekijänoikeutta. Palveluntarjoaja pyrkii ennen tietojen poistamista ilmoittamaan asiasta Asiakkaalle sähköpostin tai Palvelun välityksellä, siten kuin tämä on kohtuudella mahdollista.
6.2. Muutokset palveluun
Palveluntarjoaja tarjoaa Palvelun sellaisena kuin se kulloinkin on ja Käyttäjä käyttää Palvelua omalla vastuullaan. Käyttäjä ymmärtää, että Palvelun sisältö ja toiminnot voivat muuttua koska tahansa ilman etukäteisvaroitusta. Palveluntarjoajalla on oikeus oman toimintansa ja alan kehitys huomioiden muuttaa Palvelun teknistä toteutusta. Sen lisäksi Palveluntarjoaja varaa oikeuden ilman erillistä ilmoitusta koska tahansa muuttaa Palvelua sekä lisätä siihen toimintoja. Palveluntarjoajalla on oikeus lopettaa Palvelun tai siihen kuuluvan ominaisuuden tuottaminen, jos siihen löytyy perusteltu syy ja Asiakkaalle toimitettavan Palvelun taso kokonaisuutena ei olennaisesti muutu.
Käyttäjän kannalta olennaisista muutoksista tai katkoksista pyritään mahdollisuuksien mukaan tiedottamaan etukäteen.
6.3. Virhetilanteet
Palveluntarjoaja vastaanottaa ilmoituksia mahdollista vika- tai virhetilanteista ympäri vuorokauden osoitteeseen support@sarake.fi. Ilman erillistä sopimusta, Palveluntarjoaja aloittaa vastuisiinsa kuuluvan selvitys-/korjaustyön 3 työpäivän kuluessa ilmoituksen vastaanottamisesta.
Palveluntarjoaja ei ole velvollinen korjaamaan sellaisia vikoja ja virheitä, jotka johtuvat Asiakkaan, muun Käyttäjän tai kolmannen osapuolen vastattavasta syystä (esimerkiksi huolimattomuudesta, Palvelun virheellisestä tai ohjeiden vastaisesta käytöstä).
Virheet katsotaan hyväksytysti korjatuiksi, kun a) Asiakas toteaa Palvelun toimivaksi tai b) 2 vuorokauden kuluessa siitä, kun Palveluntarjoaja on ilmoittanut virheet korjatuiksi.
6.4. Palvelun keskeyttäminen
Jos Käyttäjä käyttää Palvelua näiden tai muiden Palvelussa esitettyjen ehtojen, lain tai hyvän tavan vastaisiin toimiin, on Palveluntarjoajalla oikeus estää Käyttäjän pääsy Palveluun ja kieltää Palvelun käyttö jatkossa.
Palveluntarjoajalla on oikeus irtisanoa Palvelusopimus lopetettua Palvelua koskien ilmoittamalla tästä Asiakkaalle kirjallisesti vähintään kuusi (6) kuukautta ennen Palvelun päättämistä.
6.5. Tuki
Palveluntarjoaja tarjoaa Asiakkaille käyttäjätukea sekä teknistä tukea voimassa olevan Palvelusopimuksen puitteissa.
Palveluntarjoaja vastaanottaa ilmoituksia mahdollista vika- tai virhetilanteista ympäri vuorokauden osoitteeseen support@sarake.fi.
7. Palvelun käyttämistä koskevat oikeudet ja rajoitukset
Palveluntarjoaja myöntää yrityskäyttäjäksi rekisteröityneelle Käyttäjälle näissä ehdoissa määritellyn rajoitetun, peruutettavissa olevan, ei-yksinomaisen oikeuden käyttää Palvelua ja sen sisältöä ainoastaan näiden ehtojen ja Palvelussa mahdollisesti erikseen annettavien ehtojen ja ohjeiden mukaisesti.
Asiakkaalla ja Asiakkaan lukuun toimivilla kolmansilla osapuolilla on oikeus käyttää Palvelua Palvelusopimuksen voimassaolon ajan Asiakkaan liiketoiminnassa.
Asiakkaalla ei ole oikeutta muokata tai jäljentää Palvelua tai sen sisältöä taikka niiden osaa. Asiakkaalla ei myöskään ole oikeutta sellaisenaan tai muokattuna jakaa, levittää, välittää, esittää julkisesti tai muulla tavoin saattaa Palvelua tai sen osia yleisön saataviin, ellei siihen ole nimenomaisesti annettu lupaa.
Käyttäjän on huolehdittava käyttäjätunnuksensa ja salasanansa huolellisesta säilyttämisestä ja salassapidosta. Käyttäjä on vastuussa kaikesta kyseisellä tunnuksella tapahtuneesta käytöstä. Jos Käyttäjä havaitsee tai epäilee hänen käyttäjätunnuksensa ja salasanansa paljastuneen, tai että niitä käytetään väärin, Käyttäjän tulee välittömästi olla yhteydessä Palveluntarjoajan tukeen. Palveluntarjoajalla on oikeus sulkea tai jäädyttää Käyttäjän tunnus.
Jos Käyttäjä käyttää Palvelua näiden tai muiden Palvelussa esitettyjen ehtojen, lain tai hyvän tavan vastaisiin toimiin, on Palveluntarjoajalla oikeus estää Käyttäjän pääsy Palveluun ja kieltää Palvelun käyttö jatkossa.
8. Tietosuoja ja rekisteriseloste
Asiakkaan rekisteröityessä Palvelun yrityskäyttäjäksi, tallennetaan hänen henkilö- ja yhteystietonsa OmaSarake -verkkopalvelun käyttäjärekisteriin yhdessä yrityksen tietojen kanssa. Käyttämällä Palvelua Käyttäjä hyväksyy, että Palveluntarjoaja voi käyttää tallennettuja tietoja rekisteriselosteessa kuvattujen käytäntöjen mukaisesti.
Rekisteröidyllä on oikeus tarkistaa häntä koskevat rekisteriin tallennetut tiedot. Käyttäjä on oikeutettu esittämään käyttäjätietoja koskevan muutospyynnön, jos rekisteröidyissä tiedoissa on virheitä.
Lue EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR, EU 2016/679) mukainen rekisteriseloste ja siihen liittyvä tietosuojalauseke kokonaisuudessaan täältä.
9. Immateriaalioikeudet
Palvelu ja sen sisältö ovat Palveluntarjoajan omaisuutta, joka on suojattu tekijänoikeuslaeilla ja kansainvälisillä tekijänoikeussopimuksilla sekä muulla immateriaalioikeuslainsäädännöllä ja -rekisteröinneillä. Kaikki Palveluun ja sen sisältöön liittyvät immateriaalioikeudet, kuten tekijänoikeudet, rekisteröidyt ja rekisteröimättömät tavaramerkki- ja mallioikeudet, domain-nimet, patentit, tietokantaoikeudet sekä liikesalaisuudet kuuluvat Palveluntarjoajalle. Palveluntarjoaja ei myönnä Asiakkaalle mitään suoria tai epäsuoria oikeuksia mihinkään immateriaalioikeuksiin.
Palveluntarjoajalle myönnetyn ja Palveluntarjoajan nimeä kantavan allekirjoitusvarmenteen käyttö Asiakkaan aineiston sähköiseen allekirjoittamiseen ei perusta varmenteeseen liittyvien immateriaalioikeuksien siirtymistä Asiakkaalle. Allekirjoitetun Asiakkaan aineiston immateriaalioikeudet säilyvät Asiakkaalla ja allekirjoitukseen käytetyn varmenteen oikeudet Palveluntarjoajalla.
Asiakkaan aineiston omistusoikeus ja immateriaalioikeudet kuuluvat Asiakkaalle tai kolmannelle osapuolelle. Asiakkaan aineiston siirtäminen Palveluun ei luovuta aineiston luku-, omistus-, käyttö- tai immateriaalioikeuksia Palveluntarjoajalle. Mikäli Palveluntarjoaja saa Asiakkaan valtuuttamana käyttöönsä Asiakkaan aineistoa, sovitaan kulloisestakin käyttötarkoituksesta ja käyttövaltuudesta erikseen. Palveluntarjoajalla on oikeus käyttää Asiakkaan ainestoa vain käyttövaltuuksiensa mukaiseen tarkoitukseen. Asiakkaan aineiston käyttökielto käsittää aineiston luku-, viittaus-, jakelu-, kirjoitus- ja kopiointioikeuden sekä niihin rinnastettavat toimenpiteet, joiden avulla Palveluntarjoaja tai kolmas osapuoli saa ainestoa oikeudetta käyttöönsä, pois lukien tämän sopimuksen mukaiseen Palvelun toimittamiseen ja tukipalveluihin liittyvät toimenpiteet, jotka eivät ole omiaan saattamaan Asiakkaan aineiston asiasisältöä Palveluntarjoajan tietoon.
Asiakas vastaa aineistosta ja siitä, ettei Asiakkaan aineisto loukkaa kolmannen osapuolen oikeuksia tai kulloinkin voimassa olevaa lainsäädäntöä.
10. Palvelun ehtojen muuttaminen
Palveluntarjoaja pidättää oikeuden muuttaa näitä ehtoja harkintansa mukaan ilmoittamalla siitä sekä sopimusehtojen muuttamisen perusteesta Asiakkaalle kirjallisesti (sähköpostitse tai Palvelun välityksellä) vähintään kuukautta ennen muutoksen voimaantuloa (seuraavan sopimus-/laskutuskauden alkua). Palvelun käyttämistä muutoksen voimaantulon jälkeen pidetään ilmoituksena siitä, että Asiakas hyväksyy ehtoihin tehdyt muutokset.
11. Hinnat ja maksuehdot
Palveluntarjoaja veloittaa Asiakkaalta palvelusta kulloinkin voimassaolevan hinnaston mukaisesti. Hinnasto on Asiakkaan saatavilla Palveluntarjoajan verkkosivuilla. Palveluntarjoaja pidättää oikeuden muuttaa palveluidensa hintoja. Hinnat on esitetty euroissa ilman arvonlisäveroa ja laskutusvaluutta on euro.
Hintoihin lisätään kulloinkin voimassa oleva arvonlisävero. Jos arvonlisäveron tai viranomaisen määräämään muun julkisen maksun suuruus tai peruste muuttuu lainsäädännön muuttumisen takia, palveluiden hintoja muutetaan vastaavasti.
Ellei erikseen muuta sovita, Palvelun käyttö veloitetaan etukäteen Asiakkaan valitsemaan lisenssimäärään perustuen. Lisäksi Asiakas voi tilata uusia käyttöoikeuksia (lisenssejä) Palveluun vapaasti sekä päivittää halutessa käyttöoikeuden haltijan (Käyttäjän) tietoja sähköisessä OmaSarake-asiointipalvelussa myös kesken sopimuskauden.
12. Sopimuksen voimassaolo ja päättäminen
Sopimus on voimassa toistaiseksi niin kauan kuin Asiakkaalla on OmaSarake-asiointipalvelussa voimassa olevia, automaattisesti uusiutuvia lisenssejä. Asiakas voi päättää lisenssien automaattisen uusimisen sähköisesti OmaSarake-asiointipalvelussa. Palvelusopimus päättyy, kun kaikkien Asiakkaalle myönnettyjen lisenssien voimassaoloaika on päättynyt.
Sopijapuolella on oikeus irtisanoa Sopimus päättymään välittömästi, jos toinen sopijapuoli on asetettu konkurssiin, selvitystilaan tai on muuten ilmeisen kyvytön täyttämään sopimusvelvoitteitaan tai olennaisesti rikkoo sopimuksen ehtoja, eikä korjaa menettelyään kohtuullisen ajan (korkeintaan 30 päivää) sisällä saatuaan siitä kirjallisen tiedon.
Palveluntarjoajan irtisanoessa Sopimuksen päättymään välittömästi Asiakkaalla ei ole oikeutta saada hyvitystä voimassaolevien lisenssien jäljellä olevasta ajasta.
Lisäksi Palveluntarjoajalla on oikeus välittömästi estää Käyttäjän pääsy Palveluun ja irtisanoa Palvelusopimus, mikäli Käyttäjä rikkoo näitä yleisiä käyttöehtoja. Palvelusopimuksen rikkominen saattaa myös johtaa Asiakkaan vahingonkorvausvelvollisuuteen.
Asiakas vastaa ja huolehtii siitä, että kopioi Palvelusta kaikki sinne tallentamansa tiedot tarvitsemassaan laajuudessa ennen sopimuskauden päättymistä. Sopimuskauden päätyttyä Palveluntarjoajalla on oikeus poistaa järjestelmistä Asiakkaan sinne tallentamat tiedot, eikä Palveluntarjoajalla ole velvollisuutta palauttaa niitä takaisin.
13. Ylivoimainen este
Kumpikaan sopijapuoli ei vastaa viivästyksestä tai vahingosta, joka on aiheutunut a) syystä, joka sopijapuolen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella, b) jota sopijapuolen ei kohtuudella voida sopimuksentekohetkellä edellyttää ottaneen huomioon tai c) jonka seurauksia sopijapuoli ei olisi kohtuullisella työllä välttää. Ylivoimaisena esteenä (force majeure) pidetään esimerkiksi a) uutta viranomaismääräystä tai lainsäädäntöä, joka velvoittaa sopijapuolta, b) ulkopuolisen aiheuttamaa vahinkoa, c) luonnonilmiöstä johtuvaa vahinkoa tai d) muuten epätavallista ja ennalta arvaamatonta sopijapuolesta riippumatonta tilannetta (esim. sota, työtaistelu, boikotti).
Palveluntarjoajan alihankkijasta johtuva Palvelun estyminen tulkitaan olevan Palveluntarjoajalle ylivoimainen este, jos alihankkijan toimittamaa Palvelun tarjoamiseen vaadittavaa osaa ei voida ilman kohtuuttomia kustannuksia, lisätyötä tai ajanhukkaa toteuttaa muuten tai hankkia muualta.
Ylivoimaisesta esteestä ja sen lakkaamisesta on viipymättä ilmoitettava toiselle sopijapuolelle. Jos ylivoimainen este estää Palvelun toimittamisen yli kolmen (3) kuukauden ajan, on kummallakin osapuolella oikeus purkaa Sopimus ilman kummankaan osapuolen vahingonkorvausvelvollisuutta. Palveluntarjoaja ei miltään osin hyvitä ylivoimaisesta esteestä johtuvaa, Palvelun käyttöä estävää ajanjaksoa Asiakkaalle, esimerkiksi jatkamalla lisenssien voimassaoloaikaa Palvelun käytön estänyttä ajanjaksoa vastaavalla ajalla.
14. Soveltuva lainsäädäntö ja erimielisyydet
Tähän sopimukseen sovelletaan Suomen lakia sen lainvalintasäännöksiä lukuun ottamatta. Sopimuksesta aiheutuvat riidat pyritään ratkaisemaan ensisijaisesti neuvotteluteitse, toissijaisesti riidat ratkaistaan lopullisesti alioikeudessa. Alioikeuskäsittelyn paikka on Helsingin käräjäoikeus ja kieli suomi.
15. Yhteystiedot
Palvelun tuottaa Sarake Oy (yritystunnus FI2736285-3, kotipaikka Suomi), jonka osoite on Hiomotie 6 B, 00380 Helsinki. Tuen yhteystiedot: support@sarake.fi Muut kysymykset info@sarake.fi tai osoitteeseen Sarake Oy, Hiomotie 6 B, 00380 Helsinki.
Nämä palvelusopimusehdot ovat saatavilla vain suomeksi.
Sopimusehdot päivitettiin viimeksi 19.01.2024.
Näitä Sarake Sign -allekirjoituspalvelun (jäljempänä ”Palvelu”) yksityiskäyttäjän käyttöehtoja sovelletaan kaikkiin asiakkaan toimiin Sarake Sign -verkkopalvelussa sekä -mobiilisovelluksessa.
Nämä ehdot soveltuvat kaikkiin käyttäjän toimiin palvelussa riippumatta siitä, millä päätelaitteella asiakas käyttää palvelua. Asiakas saa käyttää palvelua ainoastaan kulloinkin voimassa olevien ehtojen ja soveltuvan lainsäädännön sekä hyvän tavan mukaisesti.
Nämä käyttöehdot muodostavat yksityiskäyttäjän ja Sarake Oy:n välille sopimuksen, joka koskee Palvelun käyttöä (jäljempänä ”Käyttösopimus”). Saadakseen Palvelun käyttöön, käyttäjän tulee hyväksyä nämä käyttöehdot ja noudattaa niitä. Aktivoimalla tilin käyttäjä sitoutuu noudattamaan näitä käyttöehtoja. Sarake Oy ei tallenna kopiota tästä sopimuksesta.
1. Palvelun yleiskuvaus
Sarake Oy:n tarjoama Sarake Sign on sähköisen allekirjoittamisen palvelu. Palvelun avulla voidaan sähköisesti allekirjoittaa dokumentteja sekä lähettää niitä muille katselmoitavaksi ja allekirjoitettavaksi.
Tarjottava Palvelu on yksityiskäyttäjille maksuton.
2. Yksityinen käyttäjätili (Sign Private)
Palvelun käyttö vaatii rekisteröitymisen ja voimassaolevan sähköpostiosoitteen. Käyttäjän tulee antaa kaikki rekisteröitymiseen liittyvät tiedot oikeina ja ajantasaisina. Jos käyttäjän tiedot myöhemmin muuttuvat, voi hän itse muuttaa käyttäjätietojaan OmaSarake -palvelussa. Väärien tietojen antaminen on kielletty.
3. Tietosuoja ja rekisteriseloste
Käyttäjän rekisteröityessä Palvelun yksityiskäyttäjäksi, tallennetaan hänen henkilö- ja yhteystietonsa OmaSarake ja Sarake Sign -palvelun käyttäjärekistereihin. Käyttämällä Palvelua käyttäjä hyväksyy, että Sarake Oy voi käyttää tallennettuja tietoja rekisteriselosteessa kuvattujen käytäntöjen mukaisesti.
Rekisteröidyllä on oikeus tarkistaa häntä koskevat rekisteriin tallennetut tiedot. Käyttäjä on oikeutettu esittämään käyttäjätietoja koskevan muutospyynnön, jos rekisteröidyissä tiedoissa on virheitä.
Lue henkilötietolain (523/1999) 10§:n mukainen rekisteriseloste ja siihen liittyvä tietosuojalauseke kokonaisuudessaan täältä.
4. Palvelun käyttämistä koskevat oikeudet ja rajoitukset
Sarake Oy myöntää yksityiskäyttäjäksi rekisteröityneelle käyttäjälle näissä ehdoissa määritellyn rajoitetun, peruutettavissa olevan, ei-yksinomaisen ja henkilökohtaisen oikeuden käyttää Palvelua ja sen sisältöä ainoastaan näiden ehtojen ja Palvelussa mahdollisesti erikseen annettavien ehtojen ja ohjeiden mukaisesti. Rekisteröityneellä yksityiskäyttäjällä on oikeus käyttää palvelua ja sen sisältöä ainoastaan käyttäjän omaan, ei-kaupalliseen käyttöön, eikä käyttäjällä ole oikeutta siirtää palvelun käyttöoikeutta tai käyttäjätunnustaan ja/tai salasanaa kolmannelle osapuolelle.
Käyttäjä ei saa muokata tai jäljentää palvelua tai sen sisältöä taikka niiden osaa. Käyttäjällä ei myöskään ole oikeutta sellaisenaan tai muokattuna jakaa, levittää, välittää, esittää julkisesti tai muulla tavoin saattaa Palvelua tai sen osia yleisön saataviin, ellei siihen ole nimenomaisesti annettu lupaa.
Käyttäjän on huolehdittava käyttäjätunnuksensa ja salasanansa huolellisesta säilyttämisestä ja salassapidosta. Käyttäjä on vastuussa kaikesta kyseisellä tunnuksella tapahtuneesta käytöstä. Jos käyttäjä havaitsee tai epäilee hänen käyttäjätunnuksensa ja salasanansa paljastuneen, tai että niitä käytetään väärin, käyttäjän tulee välittömästi olla yhteydessä Sarake Oy:n tukeen. Sarake Oy:llä on oikeus sulkea tai jäädyttää käyttäjän tunnukset.
Jos käyttäjä käyttää Palvelua näiden tai muiden Palvelussa esitettyjen ehtojen, lain tai hyvän tavan vastaisiin toimiin, on Sarake Oy:llä oikeus estää käyttäjän pääsy Palveluun ja kieltää Palvelun käyttö jatkossa.
5. Palveluntarjoajan velvollisuudet ja oikeudet
Sarake Oy pyrkii tarjoamaan käyttäjilleen niin laajan ja häiriöttömän Palvelun kuin mahdollista. Palvelu on lähtökohtaisesti käytettävissä ympäri vuorokauden. Sarake Oy ei kuitenkaan takaa, että Palvelu toimisi aina virheettömästi ja keskeytyksittä eikä ole velvollinen korvaamaan käyttäjälle Palvelun käytön keskeytymisestä mahdollisesti aiheutuneita kuluja, menetyksiä tai vahinkoja.
Sarake Oy ei vastaa siitä, että käyttäjä ei voi käyttää Palvelua johtuen Sarake Oy:stä riippumattomista syistä (esimerkiksi ylikuormitus, verkko- tai muut tietoliikenneviat tai käyttäjän tekemä väärinkäytös tai puutteet käyttäjän laitteistossa). Sarake Oy:llä on oikeus ottaa Palvelu tai sen osa tilapäisesti pois käytöstä esimerkiksi huollon, laitteistoasennuksen, järjestelmän liiallisen kuormituksen tai muun välttämättömän syyn vuoksi.
Palvelu ei välttämättä ole saatavilla kaikissa maissa ja se voi olla saatavina vain tietyillä kielillä. Palvelu, sen toiminta tai jotkut ominaisuudet voivat olla riippuvaisia käytettävien laitteiden yhteensopivuudesta, verkkoyhteyksistä tai muista palvelujen toimintaan vaikuttavista teknisistä seikoista.
Sarake Oy tarjoaa Palvelun sellaisena kuin se kulloinkin on ja käyttäjä käyttää Palvelua omalla vastuullaan. Käyttäjä ymmärtää, että Palvelun sisältö ja toiminnot voivat muuttua koska tahansa ilman etukäteisvaroitusta. Sarake Oy varaa oikeuden ilman erillistä ilmoitusta koska tahansa muuttaa Palvelua, lisätä tai poistaa toimintoja, estää Palvelun käyttö tai lopettaa Palvelu. Käyttäjän kannalta olennaisista muutoksista tai katkoksista pyritään mahdollisuuksien mukaan tiedottamaan etukäteen.
Sarake Oy ei vastaa mistään suorista, epäsuorista, välittömistä tai välillisistä, taikka vahingonkorvausvelvollisuuteen perustuvista vahingoista eikä erityisvahingoista. Kaikissa tapauksissa Sarake Oy:n vastuu rajoittuu aina korkeintaan pakottavan lainsäädännön mukaiseen vastuuseen.
Sarake ei vastaa käyttäjien Palvelussa käyttämien, Palveluun tallentamien tai Palvelussa käsiteltyjen tietojen oikeellisuudesta, lainmukaisuudesta, muuttumattomuudesta, säilyttämisestä tai muista kyseisiin tietoihin olennaisesti liittyvistä seikoista. Palvelun käyttäjä sitoutuu käyttämään palvelua kulloinkin voimassa olevien lakien, asetusten ja hyvien tapojen mukaisesti. Käyttäjä vastaa, että hänen Palvelussa käyttämien, Palveluun tallentamien tai Palvelussa käsittelemät tiedot eivät riko voimassa olevia lakeja tai säädöksiä, taikka loukkaa kolmannen tahon immateriaali- tai tekijänoikeutta. Käyttäjällä ei ole oikeutta esittää Sarakkeelle vaatimuksia, jotka liittyvät Palvelussa käytettyihin, Palveluun tallennettuihin tai Palvelussa käsiteltyihin tietoihin. Käyttäjä sitoutuu täysimääräisesti vastaamaan kolmansien osapuolien Saraketta kohtaan esittämiin vaatimuksiin, jotka johtuvat käyttäjän Palvelussa käyttämiin, Palveluun tallentamiin tai Palvelussa käsittelemiin tietoihin. Sarakkeella on oikeus poistaa Palvelusta käyttäjän sinne tallentamat tiedot, mikäli ne rikkovat tai niiden on syytä olettaa rikkovan näitä sopimusehtoja, voimassa olevia lakeja tai säädöksiä, taikka loukkaavan kolmannen tahon immateriaali- tai tekijänoikeutta. Sarake pyrkii ennen tietojen poistamista ilmoittamaan asiasta käyttäjälle sähköpostin tai Palvelun välityksellä, siten kuin tämä on kohtuudella mahdollista.
6. Immateriaalioikeudet
Palvelu ja sen sisältö ovat Sarake Oy:n omaisuutta, joka on suojattu tekijänoikeuslaeilla ja kansainvälisillä tekijänoikeussopimuksilla sekä muulla immateriaalioikeuslainsäädännöllä ja -rekisteröinneillä. Kaikki palveluun ja sisältöön liittyvät immateriaalioikeudet, kuten tekijänoikeudet, rekisteröidyt ja rekisteröimättömät tavaramerkki- ja mallioikeudet, domain-nimet, patentit, tietokantaoikeudet sekä liikesalaisuudet, sekä niiden käytöstä seuraava goodwill-arvo kuuluvat Sarake Oy:lle. Sarake Oy ei myönnä asiakkaalle mitään suoria tai epäsuoria oikeuksia mihinkään immateriaalioikeuksiin.
Käyttäjällä on mahdollisuus ladata, lähettää ja tallentaa sisältöä Palveluun. Käyttäessä palvelua, käyttäjä säilyttää mahdolliset sisältöä koskevat immateriaalioikeudet itsellään eli palvelun käyttäminen ei perusta immateriaalioikeuksien siirtymistä.
7. Palvelun ehtojen muuttaminen
Sarake Oy pidättää oikeuden muuttaa näitä ehtoja harkintansa mukaan ilmoittamalla siitä asiakkaalle sähköpostitse tai palvelun välityksellä. Ehtojen muutokset tulevat voimaan suhteessa asiakkaaseen, kun niistä on ilmoitettu. Palvelun käyttämistä ilmoitushetken jälkeen pidetään ilmoituksena siitä, että asiakas hyväksyy ehtoihin tehdyt muutokset.
8. Palvelun käytön päättäminen
Käyttäjä voi lopettaa palvelun käyttämisen milloin vain irtisanomalla Palvelua koskevan Käyttösopimuksensa. Palvelun Käyttösopimus voidaan irtisanoa Sarake Sign-palvelun kautta tai ilmoittamalla siitä Sarake Oy:n tukeen support@sarake.fi.
Mikäli käyttäjä rikkoo näitä yleisiä käyttöehtoja, on Sarake Oy:llä oikeus välittömästi estää käyttäjän pääsy Palveluun ja irtisanoa Palvelun Käyttösopimus. Näiden yleisten käyttöehtojen rikkominen saattaa myös johtaa vahingonkorvausvelvollisuuteen.
9. Soveltuva lainsäädäntö ja erimielisyydet
Palvelun käyttämiseen ja näihin käyttöehtoihin sovelletaan Suomen lakia, lukuun ottamatta sen lainvalintasäännöksiä. Nämä käyttöehdot eivät rajoita sellaisia kuluttajan suojaan liittyviä oikeuksia, jotka voimassaolevan ja pakottavan lainsäädännön mukaan soveltuvat käyttäjään.
Jos Sarake Oy:n ja käyttäjän välille syntyy riita, tulee osapuolten ensisijaisesti pyrkiä sopimaan riita neuvotteluteitse. Mikäli osapuolet eivät pääse yksimielisyyteen ratkaisusta, erimielisyydet ratkaistaan Helsingin Käräjäoikeudessa Suomessa. Halutessaan yksityiskäyttäjä (kuluttaja-asiakas) voi viedä erimielisuuden myös kotipaikkansa mukaan määräytyvän toimivaltaisen käräjäoikeuden tai kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.
10. Yhteystiedot
Palvelun tuottaa Sarake Oy (yritystunnus FI2736285-3, kotipaikka Suomi), jonka osoite on Hiomotie 6 B, 00380 Helsinki. Tuen yhteystiedot: support@sarake.fi Muut kysymykset info@sarake.fi tai osoitteeseen Sarake Oy, Hiomotie 6 B, 00380 Helsinki.
Nämä yleiset käyttöehdot ovat saatavilla vain suomeksi.
Käyttöehdot päivitettiin viimeksi 19.1.2024.
1. Soveltaminen
Näitä yrityskäyttäjän sopimusehtoja sovelletaan kaikkiin Asiakkaan ja Käyttäjän toimiin Sarake Ark -arkistointipalvelussa.
Nämä ehdot soveltuvat kaikkiin Käyttäjän toimiin Palvelussa riippumatta siitä, millä päätelaitteella tämä käyttää Palvelua. Käyttäjä saa käyttää Palvelua ainoastaan kulloinkin voimassa olevien ehtojen ja soveltuvan lainsäädännön sekä hyvän tavan mukaisesti.
2. Määritelmät
Asiakkaalla tarkoitetaan näissä ehdoissa oikeushenkilöä (yhteisö tai yritys), joka hankkii Sarake Ark –palvelun loppukäyttäjänä, mukaan lukien luonnolliset henkilöt, jotka hankkivat Palvelun pääasiallisesti muuhun kuin henkilökohtaiseen käyttöönsä.
Asiakkaan aineisto tarkoittaa a) Asiakkaan toimesta Palveluun siirrettyä tai tallennettua tietoa, b) muutoin Asiakkaan lukuun Palveluun siirrettyä tietoa, c) Asiakkaan lukuun Palvelua varten Palveluntarjoajalle luovutettua tai käyttöön asetettua tietoa tai aineistoa tai d) muuta sopijapuolten Asiakkaan aineistoksi määrittelemää tietoa tai aineistoa.
Käyttäjällä tarkoitetaan luonnollista henkilöä, joka käyttää Sopimuksen kohteena olevaa Palvelua joko Asiakkaana tai muuten.
Lainsäädännöllä tarkoitetaan sellaisia kulloinkin voimassa olevia lakeja, asetuksia, viranomaisen antamia määräyksiä tai päätöksiä sekä muita oikeusohjeita, jotka voidaan katsoa pakottaviksi.
Palvelu tarkoittaa Sopimuksen kohteena olevaaSarake Ark –arkistointipalvelua.
Palvelusopimus ja Sopimus onAsiakkaan ja Palveluntarjoajan välille tehty sopimus Sarake Ark –palvelun käytöstä.
Palveluntarjoaja tarkoittaa Sarake Oy:tä.
Sopijapuoli tarkoittaa Asiakasta tai Palveluntarjoajaa erikseen ja yksilöimättä.
Sopijapuolet tarkoittaa Asiakasta ja Palveluntarjoajaa yhdessä.
Tili on Asiakkaan perustama tai Palveluntarjoajan Asiakkaalle perustama Palvelun käyttöön oikeuttava tunniste, johon liittyy yksi tai useampia Asiakkaan käyttäjätunnuksia.
3. Sopimuksen tekeminen
Nämä sopimusehdot muodostavat Asiakkaan ja Palveluntarjoajan välille Sopimuksen, joka koskee Palvelun käyttöä. Saadakseen Palvelun käyttöönsä, Asiakkaan tulee hyväksyä nämä sopimusehdot ja noudattaa niitä. Aktivoimalla Tilin Asiakas/Käyttäjä sitoutuu noudattamaan näitä ehtoja. Palveluntarjoaja ei tallenna kopiota tästä Sopimuksesta.
Sopimuksen katsotaan syntyneen, kun jokin seuraavista tilanteista toteutuu a) Asiakas on tilauksensa yhteydessä hyväksynyt sopimusehdot ja aloittanut Palvelun käytön, b) Palveluntarjoaja on toimittanut tilausvahvistuksen tai c) Sopijapuolet ovat allekirjoittaneet Sopimuksen.
4. Palvelun yleiskuvaus
Sarake Oy:n tarjoama Sarake Ark on sähköinen arkistointipalvelu. Palveluun voidaan tallentaa dokumentteja pitkäaikaissäilytykseen.
5. Palvelun toimittaminen
Asiakkaan tilatessa Palvelun sähköistä asiointikanavaa pitkin, on Palvelu hänen käytössään viipymättä.
Palveluntarjoajan täytyy aloittaa Palvelun toimittaminen sovittuna toimituspäivänä tai sovitun ajan kuluessa. Jos toimitusaikaa tai –päivää ei ole sovittu erikseen (muut kuin tilaukset sähköisen asiointikanavan kautta), Palveluntarjoaja toimittaa Palvelun kohtuullisen ajan kuluessa tilausvahvistuksesta tai Sopimuksen allekirjoituksesta. Palvelu katsotaan toimitetuksi, kun se on Asiakkaan käytettävissä ja Asiakkaalle on ilmoitettu Palvelun aktivoimisesta.
Asiakas hankkii ja ottaa käyttöönsä laitteet ja tietoliikenneyhteydet, joiden avulla Palvelua käytetään. Mainittujen laitteiden tai tietoliikenneyhteyksien puuttuminen tai toimimattomuus ei tarkoita, etteikö Palveluntarjoaja olisi toimittanut Palvelua sovitulla tavalla.
Asiakkaan on välittömästi Palvelun toimituksen jälkeen tarkistettava Palvelun ja siihen liitettyjen käyttöoikeuksien toimivuus sekä ilmoitettava Palveluntarjoajalle mahdollisista havainnoistaan viipymättä.
6. Palvelun tarjoaminen, huolto ja ylläpito
6.1. Palveluntarjoajan velvollisuudet ja oikeudet
Palveluntarjoaja pyrkii tarjoamaan Asiakkailleen niin laajan ja häiriöttömän Palvelun kuin mahdollista. Palvelu on lähtökohtaisesti käytettävissä ympäri vuorokauden. Palveluntarjoaja ei kuitenkaan takaa, että Palvelu toimisi aina virheettömästi ja keskeytyksittä eikä ole velvollinen korvaamaan Asiakkaalle Palvelun käytön keskeytymisestä mahdollisesti aiheutuneita kuluja, menetyksiä tai vahinkoja.
Palveluntarjoaja ei vastaa siitä, että Asiakas ei voi käyttää Palvelua Palveluntarjoajasta riippumattomista syistä (esimerkiksi ylikuormitus, verkko- tai muut tietoliikenneviat tai käyttäjän tekemä väärinkäytös tai puutteet käyttäjän laitteistossa). Palveluntarjoajalla on oikeus ottaa Palvelu tai sen osa tilapäisesti pois käytöstä esimerkiksi huollon, laitteistoasennuksen, järjestelmän liiallisen kuormituksen tai muun välttämättömän syyn vuoksi.
Palvelu ei välttämättä ole saatavilla kaikissa maissa ja se voi olla saatavina vain tietyillä kielillä. Palvelu, sen toiminta tai jotkut ominaisuudet voivat olla riippuvaisia käytettävien laitteiden yhteensopivuudesta, verkkoyhteyksistä tai muista palvelujen toimintaan vaikuttavista teknisistä seikoista.
Palveluntarjoaja ei vastaa mistään suorista, epäsuorista, välittömistä tai välillisistä, taikka vahingonkorvausvelvollisuuteen perustuvista vahingoista eikä erityisvahingoista. Kaikissa tapauksissa Palveluntarjoajan vastuu rajoittuu aina korkeintaan pakottavan lainsäädännön mukaiseen vastuuseen.
Palveluntarjoaja ei vastaa Asiakkaan Palvelussa käyttämien, Palveluun tallentamien tai Palvelussa käsiteltyjen tietojen oikeellisuudesta, lainmukaisuudesta, muuttumattomuudesta, säilyttämisestä tai muista kyseisiin tietoihin olennaisesti liittyvistä seikoista. Palvelun käyttäjä sitoutuu käyttämään Palvelua kulloinkin voimassa olevien lakien, asetusten ja hyvien tapojen mukaisesti. Käyttäjä vastaa, että hänen Palvelussa käyttämien, Palveluun tallentamien tai Palvelussa käsittelemät tiedot eivät riko voimassa olevia lakeja tai säädöksiä, taikka loukkaa kolmannen tahon immateriaali- tai tekijänoikeutta. Asiakkaalla ei ole oikeutta esittää Palveluntarjoajalle vaatimuksia, jotka liittyvät Palvelussa käytettyihin, Palveluun tallennettuihin tai Palvelussa käsiteltyihin tietoihin. Asiakas sitoutuu täysimääräisesti vastaamaan kolmansien osapuolien Palveluntarjoajaa kohtaan esittämiin vaatimuksiin, jotka johtuvat Käyttäjän Palvelussa käyttämiin, Palveluun tallentamiin tai Palvelussa käsittelemiin tietoihin. Palveluntarjoajalla on oikeus poistaa Palvelusta Käyttäjän sinne tallentamat tiedot, mikäli ne rikkovat tai niiden on syytä olettaa rikkovan näitä sopimusehtoja, voimassa olevia lakeja tai säädöksiä, taikka loukkaavan kolmannen tahon immateriaali- tai tekijänoikeutta. Palveluntarjoaja pyrkii ennen tietojen poistamista ilmoittamaan asiasta Asiakkaalle sähköpostin tai Palvelun välityksellä, siten kuin tämä on kohtuudella mahdollista.
6.2. Muutokset palveluun
Palveluntarjoaja tarjoaa Palvelun sellaisena kuin se kulloinkin on ja Käyttäjä käyttää Palvelua omalla vastuullaan. Käyttäjä ymmärtää, että Palvelun sisältö ja toiminnot voivat muuttua koska tahansa ilman etukäteisvaroitusta. Palveluntarjoajalla on oikeus oman toimintansa ja alan kehitys huomioiden muuttaa Palvelun teknistä toteutusta. Sen lisäksi Palveluntarjoaja varaa oikeuden ilman erillistä ilmoitusta koska tahansa muuttaa Palvelua sekä lisätä siihen toimintoja. Palveluntarjoajalla on oikeus lopettaa Palvelun tai siihen kuuluvan ominaisuuden tuottaminen, jos siihen löytyy perusteltu syy ja Asiakkaalle toimitettavan Palvelun taso kokonaisuutena ei olennaisesti muutu.
Käyttäjän kannalta olennaisista muutoksista tai katkoksista pyritään mahdollisuuksien mukaan tiedottamaan etukäteen.
6.3. Virhetilanteet
Palveluntarjoaja vastaanottaa ilmoituksia mahdollista vika- tai virhetilanteista ympäri vuorokauden osoitteeseen support@sarake.fi. Ilman erillistä sopimusta, Palveluntarjoaja aloittaa vastuisiinsa kuuluvan selvitys-/korjaustyön 3 työpäivän kuluessa ilmoituksen vastaanottamisesta.
Palveluntarjoaja ei ole velvollinen korjaamaan sellaisia vikoja ja virheitä, jotka johtuvat Asiakkaan, muun Käyttäjän tai kolmannen osapuolen vastattavasta syystä (esimerkiksi huolimattomuudesta, Palvelun virheellisestä tai ohjeiden vastaisesta käytöstä).
Virheet katsotaan hyväksytysti korjatuiksi, kun a) Asiakas toteaa Palvelun toimivaksi tai b) 2 vuorokauden kuluessa siitä, kun Palveluntarjoaja on ilmoittanut virheet korjatuiksi.
6.4. Palvelun keskeyttäminen
Jos Käyttäjä käyttää Palvelua näiden tai muiden Palvelussa esitettyjen ehtojen, lain tai hyvän tavan vastaisiin toimiin, on Palveluntarjoajalla oikeus estää Käyttäjän pääsy Palveluun ja kieltää Palvelun käyttö jatkossa.
Palveluntarjoajalla on oikeus irtisanoa Palvelusopimus lopetettua Palvelua koskien ilmoittamalla tästä Asiakkaalle kirjallisesti vähintään kuusi (6) kuukautta ennen Palvelun päättämistä.
6.5. Tuki
Palveluntarjoaja tarjoaa Asiakkaille käyttäjätukea sekä teknistä tukea voimassa olevan Palvelusopimuksen puitteissa.
Palveluntarjoaja vastaanottaa ilmoituksia mahdollista vika- tai virhetilanteista ympäri vuorokauden osoitteeseen support@sarake.fi.
7. Palvelun käyttämistä koskevat oikeudet ja rajoitukset
Palveluntarjoaja myöntää yrityskäyttäjäksi rekisteröityneelle Käyttäjälle näissä ehdoissa määritellyn rajoitetun, peruutettavissa olevan, ei-yksinomaisen oikeuden käyttää Palvelua ja sen sisältöä ainoastaan näiden ehtojen ja Palvelussa mahdollisesti erikseen annettavien ehtojen ja ohjeiden mukaisesti.
Asiakkaalla ja Asiakkaan lukuun toimivilla kolmansilla osapuolilla on oikeus käyttää Palvelua Palvelusopimuksen voimassaolon ajan Asiakkaan liiketoiminnassa.
Asiakkaalla ei ole oikeutta muokata tai jäljentää Palvelua tai sen sisältöä taikka niiden osaa. Asiakkaalla ei myöskään ole oikeutta sellaisenaan tai muokattuna jakaa, levittää, välittää, esittää julkisesti tai muulla tavoin saattaa Palvelua tai sen osia yleisön saataviin, ellei siihen ole nimenomaisesti annettu lupaa.
Käyttäjän on huolehdittava käyttäjätunnuksensa ja salasanansa huolellisesta säilyttämisestä ja salassapidosta. Käyttäjä on vastuussa kaikesta kyseisellä tunnuksella tapahtuneesta käytöstä. Jos Käyttäjä havaitsee tai epäilee hänen käyttäjätunnuksensa ja salasanansa paljastuneen, tai että niitä käytetään väärin, Käyttäjän tulee välittömästi olla yhteydessä Palveluntarjoajan tukeen. Palveluntarjoajalla on oikeus sulkea tai jäädyttää Käyttäjän tunnus.
Jos Käyttäjä käyttää Palvelua näiden tai muiden Palvelussa esitettyjen ehtojen, lain tai hyvän tavan vastaisiin toimiin, on Palveluntarjoajalla oikeus estää Käyttäjän pääsy Palveluun ja kieltää Palvelun käyttö jatkossa.
8. Tietosuoja ja rekisteriseloste
Asiakkaan rekisteröityessä Palvelun yrityskäyttäjäksi, tallennetaan hänen henkilö- ja yhteystietonsa OmaSarake -verkkopalvelun käyttäjärekisteriin yhdessä yrityksen tietojen kanssa. Käyttämällä Palvelua Käyttäjä hyväksyy, että Palveluntarjoaja voi käyttää tallennettuja tietoja rekisteriselosteessa kuvattujen käytäntöjen mukaisesti.
Rekisteröidyllä on oikeus tarkistaa häntä koskevat rekisteriin tallennetut tiedot. Käyttäjä on oikeutettu esittämään käyttäjätietoja koskevan muutospyynnön, jos rekisteröidyissä tiedoissa on virheitä.
Lue EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR, EU 2016/679) mukainen rekisteriseloste ja siihen liittyvä tietosuojalauseke kokonaisuudessaan täältä.
9. Immateriaalioikeudet
Palvelu ja sen sisältö ovat Palveluntarjoajan omaisuutta, joka on suojattu tekijänoikeuslaeilla ja kansainvälisillä tekijänoikeussopimuksilla sekä muulla immateriaalioikeuslainsäädännöllä ja -rekisteröinneillä. Kaikki Palveluun ja sen sisältöön liittyvät immateriaalioikeudet, kuten tekijänoikeudet, rekisteröidyt ja rekisteröimättömät tavaramerkki- ja mallioikeudet, domain-nimet, patentit, tietokantaoikeudet sekä liikesalaisuudet kuuluvat Palveluntarjoajalle. Palveluntarjoaja ei myönnä Asiakkaalle mitään suoria tai epäsuoria oikeuksia mihinkään immateriaalioikeuksiin.
Asiakkaan aineiston omistusoikeus ja immateriaalioikeudet kuuluvat Asiakkaalle tai kolmannelle osapuolelle. Asiakkaan aineiston siirtäminen Palveluun ei luovuta aineiston luku-, omistus-, käyttö- tai immateriaalioikeuksia Palveluntarjoajalle. Mikäli Palveluntarjoaja saa Asiakkaan valtuuttamana käyttöönsä Asiakkaan aineistoa, sovitaan kulloisestakin käyttötarkoituksesta ja käyttövaltuudesta erikseen. Palveluntarjoajalla on oikeus käyttää Asiakkaan ainestoa vain käyttövaltuuksiensa mukaiseen tarkoitukseen. Asiakkaan aineiston käyttökielto käsittää aineiston luku-, viittaus-, jakelu-, kirjoitus- ja kopiointioikeuden sekä niihin rinnastettavat toimenpiteet, joiden avulla Palveluntarjoaja tai kolmas osapuoli saa ainestoa oikeudetta käyttöönsä, pois lukien tämän sopimuksen mukaiseen Palvelun toimittamiseen ja tukipalveluihin liittyvät toimenpiteet, jotka eivät ole omiaan saattamaan Asiakkaan aineiston asiasisältöä Palveluntarjoajan tietoon.
Asiakas vastaa aineistosta ja siitä, ettei Asiakkaan aineisto loukkaa kolmannen osapuolen oikeuksia tai kulloinkin voimassa olevaa lainsäädäntöä.
10. Palvelun ehtojen muuttaminen
Palveluntarjoaja pidättää oikeuden muuttaa näitä ehtoja harkintansa mukaan ilmoittamalla siitä sekä sopimusehtojen muuttamisen perusteesta Asiakkaalle kirjallisesti (sähköpostitse tai Palvelun välityksellä) vähintään kuukautta ennen muutoksen voimaantuloa (seuraavan sopimus-/laskutuskauden alkua). Palvelun käyttämistä muutoksen voimaantulon jälkeen pidetään ilmoituksena siitä, että Asiakas hyväksyy ehtoihin tehdyt muutokset.
11. Hinnat ja maksuehdot
Palveluntarjoaja veloittaa Asiakkaalta palvelusta kulloinkin voimassaolevan hinnaston mukaisesti. Hinnasto on Asiakkaan saatavilla Palveluntarjoajan verkkosivuilla. Palveluntarjoaja pidättää oikeuden muuttaa palveluidensa hintoja. Hinnat on esitetty euroissa ilman arvonlisäveroa ja laskutusvaluutta on euro.
Hintoihin lisätään kulloinkin voimassa oleva arvonlisävero. Jos arvonlisäveron tai viranomaisen määräämään muun julkisen maksun suuruus tai peruste muuttuu lainsäädännön muuttumisen takia, palveluiden hintoja muutetaan vastaavasti.
Palvelun käyttö veloitetaan etukäteen Asiakkaan valitsemaan tallennustilaan ja lisenssimäärään perustuen. Lisäksi Asiakas voi tilata uusia käyttöoikeuksia (lisenssejä), päivittää Palvelun tallennustilaa sekä päivittää halutessaan käyttöoikeuksien haltijoiden (Käyttäjien) tietoja sähköisessä OmaSarake-asiointipalvelussa myös kesken sopimuskauden.
12. Sopimuksen voimassaolo ja päättäminen
Sopimus on voimassa toistaiseksi niin kauan kuin Asiakkaalla on OmaSarake-asiointipalvelussa voimassa olevia, automaattisesti uusiutuvia lisenssejä. Asiakas voi päättää lisenssien automaattisen uusiutumisen sähköisesti OmaSarake-asiointipalvelussa. Palvelusopimus päättyy, kun kaikkien Asiakkaalle myönnettyjen lisenssien voimassaoloaika on päättynyt.
Sopijapuolella on oikeus irtisanoa Sopimus päättymään välittömästi, jos toinen sopijapuoli on asetettu konkurssiin, selvitystilaan tai on muuten ilmeisen kyvytön täyttämään sopimusvelvoitteitaan tai olennaisesti rikkoo sopimuksen ehtoja, eikä korjaa menettelyään kohtuullisen ajan (korkeintaan 30 päivää) sisällä saatuaan siitä kirjallisen tiedon.
Palveluntarjoajan irtisanoessa Sopimuksen päättymään välittömästi Asiakkaalla ei ole oikeutta saada hyvitystä voimassaolevien lisenssien jäljellä olevasta ajasta.
Palveluntarjoajalla on oikeus välittömästi estää Käyttäjän pääsy Palveluun ja irtisanoa Palvelusopimus, mikäli Käyttäjä rikkoo näitä yleisiä käyttöehtoja. Palvelusopimuksen rikkominen saattaa myös johtaa Asiakkaan vahingonkorvausvelvollisuuteen.
Asiakas vastaa ja huolehtii siitä, että kopioi Palvelusta kaikki sinne tallentamansa tiedot tarvitsemassaan laajuudessa ennen sopimuskauden päättymistä. Sopimuskauden päätyttyä Palveluntarjoajalla on oikeus poistaa järjestelmistä Asiakkaan sinne tallentamat tiedot, eikä Palveluntarjoajalla ole velvollisuutta palauttaa niitä takaisin.
13. Ylivoimainen este
Kumpikaan sopijapuoli ei vastaa viivästyksestä tai vahingosta, joka on aiheutunut a) syystä, joka sopijapuolen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella, b) jota sopijapuolen ei kohtuudella voida sopimuksentekohetkellä edellyttää ottaneen huomioon tai c) jonka seurauksia sopijapuoli ei olisi kohtuullisella työllä välttää. Ylivoimaisena esteenä (force majure) pidetään esimerkiksi a) uutta viranomaismääräystä tai lainsäädäntöä, joka velvoittaa sopijapuolta, b) ulkopuolisen aiheuttamaa vahinkoa, c) luonnonilmiöstä johtuvaa vahinkoa tai d) muuten epätavallista ja ennalta arvaamatonta sopijapuolesta riippumatonta tilannetta (esim. sota, työtaistelu, boikotti).
Palveluntarjoajan alihankkijasta johtuva Palvelun estyminen tulkitaan olevan Palveluntarjoajalle ylivoimainen este, jos alihankkijan toimittamaa Palvelun tarjoamiseen vaadittavaa osaa ei voida ilman kohtuuttomia kustannuksia, lisätyötä tai ajanhukkaa toteuttaa muuten tai hankkia muualta.
Ylivoimaisesta esteestä ja sen lakkaamisesta on viipymättä ilmoitettava toiselle sopijapuolelle. Jos ylivoimainen este estää Palvelun toimittamisen yli kolmen (3) kuukauden ajan, on kummallakin osapuolella oikeus purkaa Sopimus ilman kummankaan osapuolen vahingonkorvausvelvollisuutta. Palveluntarjoaja ei miltään osin hyvitä Asiakkaalle ylivoimaisesta esteestä johtuvaa Palvelussa säilytettävien tietojen katoamista eikä Palvelun käyttöä estävää ajanjaksoa.
14. Soveltuva lainsäädäntö ja erimielisyydet
Tähän sopimukseen sovelletaan Suomen lakia sen lainvalintasäännöksiä lukuun ottamatta. Sopimuksesta aiheutuvat riidat pyritään ratkaisemaan ensisijaisesti neuvotteluteitse, toissijaisesti riidat ratkaistaan lopullisesti alioikeudessa. Alioikeuskäsittelyn paikka on Helsingin käräjäoikeus ja kieli suomi.
15. Yhteystiedot
Palvelun tuottaa Sarake Oy (yritystunnus FI2736285-3, kotipaikka Suomi), jonka osoite on Hiomotie 6 B, 00380 Helsinki. Tuen yhteystiedot: support@sarake.fi Muut kysymykset info@sarake.fi tai osoitteeseen Sarake Oy, Hiomotie 6 B, 00380 Helsinki.
Nämä palvelusopimusehdot ovat saatavilla vain suomeksi.
Sopimusehdot päivitettiin viimeksi 19.07.2024.